標籤

2019年5月2日 星期四

投資始於理財。吹摯友

在取之有道的一篇舊文章留言時,提及到「踏車棚效應」。所以我現在聊天時,大多都只會說是在學習理財(財務知識),而非說自己在投資。

不過有時候和朋友分享財務知識也是一種樂趣。最近一個老友(醫生仔)知道我一直有在學習,所以特意問我有沒有甚麼入門書籍可以介紹。故名思義,醫生仔他是剛畢業的醫科生。他提起自己即將工作,每月會有一筆可觀的收入,而同樣作為社會新鮮人,他是從未處理過一筆如此(相對上)龐大的現金,所以他想儘早學懂如何可以有效處理好這筆薪金,而非隨意花費。始終如始龐大的消費能力確是一個很大的誘惑,一不留神自然會傾向提升生活質素而變月光族。

望到他的顧慮,相信大家都感覺得到醫生仔是一個穩重的人。事實上他自少一直都是穩重乖仔型,比我更識諗,好多野都係我問佢意見多。其他人可能都係一句:「你性格咁穩陣,慳住洗儲下錢ok架喇。」錯唔晒,不過作為死黨當然唔會就咁交一句行貨hea佢。何況我亦有朋友提起過,他認識的一個AO現年30中後期,高薪厚職,竟然吐苦水買不到樓,相反同桌朋友們收入未必及得上AO,但都至少有一個物業揸手,可見理財係幾重要?

講返我朋友醫生仔,佢提出左一點,係話想穩健,而唔係炒上炒落賺大錢。其實佢性格同投資取向都好適合價值投資,所以第一時間介紹了取之有道的blog和書,因為自己也是從這裡開始入門價值投資。個人認為價值投資,心態是一切的基礎,止凡的著作是我目前所閱讀過最有效實在而不取巧的吸收方法,而且香港背景,夠貼身。同時又介紹左窮家有道窮一生,因為內容非常貼地,90後好啱睇。再介紹黃澤基先生嘅反轉腦袋投資學,呢本書就比較涉及操作手法,但絕不複雜。學習方法嘅成本低,但相對投資回報高。要價值投資中選中一匹千里馬,可能要花上好多時間,了解公司運作、財務、行業、市場,可算是終身學習;相反盈富操作法非常簡單,重點只在心理質素,同埋「常識」。或者咁講,其實我都只係一個遙望財自門檻嘅新手,而我嘅做法都一樣係盈富,因為最重要係清楚自己嘅能力圈。喺自己能力範圍內投資,係降低風險嘅最佳方法。當我現在未學識去了解一間公司時(生意模式、會計三寶、管理文化等),而去投資落一間公司度,咁做係莽愚嘅。所以喺我有信心去搵出一匹千里馬之前,我都只會係用盈富基金作為我嘅資產增值工具。

但隨後我再諗深一層,發現我以上嘅推薦未必係最合適佢。於是我問左佢一條問題:「你有冇記賬嘅習慣?」「以前有用app,但之後甩左就冇再記。」好正常,因為我都試過。一開始係用app,之後改用google form(參考做法)。但最近改用左excel,先至真正感受到記賬嘅威力。喺推介我嘅記賬方法前,講下記賬係有幾重要。我一直以來作為學生,既無固定零用錢,又無固定收入,洗錢大概就係憑感覺。即使係一個慳家嘅人,但憑感覺洗錢代表住其實我對金錢嘅流動係冇認知嘅。會有「食米唔知價」嘅情況出現,問我一個月嘅花費係幾多,我答唔出,又或者我跟本俾一個自以爲岩但錯嘅答案你。有同齡朋友都有留意投資同財務自由,甚至好像比我更懂得更深入,佢同我講佢覺得財務自由可行性好大,只要慳啲洗。佢話佢一個月洗$3000蚊,並非完全冇可能,只係信不信由你。記賬只係理財第一步,因為你要知道自己啲錢點流出,先可以做到下一步。邊啲位係必須花費(e.g.交通),邊啲位係隨心洗,可能原來自己花左過50%嘅錢喺娛樂或者奢侈品上,如果冇記賬就未必留意到。有左上個月嘅記錄,下個月就可以做預算。第一次預算未必一步到位,可能會預得太多或太少,要多幾個月嘅經驗黎調整,但起碼個大方向冇錯。預算唔係牢不可破嘅天條,而係俾你有個standard,知道洗幾多錢係合理。有左預算,你可以就住黎洗,如果未到15號你就洗左一半Budget,咁你就會小心啲開始節制;佢作用係一個reference,減少你因隨心消費而洗凸嘅可能性。而當你係一個有收入嘅人,你會知道你每個喺扣除生活所需後有幾多錢剩,從而再去諗點運用呢一筆「閒錢」,儲蓄?保險?旅遊?Fuck you money?資產增值?呢個時候先係正式開始考慮點去投資嘅時候。

因此我介紹左佢我自己嘅記帳方法。我係用艾爾文網站上嘅Excel範本,呢個係我用過後最能感受得到金錢流動嘅記賬工具,有種站在巨人的肩膀嘅感覺,因為佢確實建立左一個好全面嘅工具,免去左自己摸索嘅好多麻煩。同普通記賬軟體一樣,有記錄花費嘅部分。呢一點我嘅建議係平時儘量用電子貨幣/信用卡/銀行卡去取締現金,因為可以令你嘅消費有跡可尋。有時生活上未必方便即時記得,或者唔記得mark低,事後又唔記得左洗左幾多錢。所以我養成左每晚翻到屋企記賬嘅習慣,翻查八達通用左幾多錢,如果銀包嘅現金少左先諗翻用左喺邊,通常唔會多過兩三筆。另一個範本全面嘅地方係會劃分負債、信用卡、電子貨幣、多個銀行帳戶、固定繳款等,不在此論述,就等大家去發掘。自此之後,我可以話一蚊都冇放過,準確知道自己銀包有幾錢cash,知道啲錢點流,就算有咩唔清楚,喺一頁excel入面都會一目了然。Last but not least,佢個excel可以配合六個罐子理財法。大概就係將收入分為六份,例如 財務自由帳戶(10%);教育帳戶(10%);生活必需帳戶(55%);玩樂帳戶(10%);支出用長期儲蓄帳戶(10%);贈與帳戶(5%)。我覺得係一個好有效嘅理財入門方法,詳情可以去艾爾文網站上睇下。佢嘅Youtube channel都學到好多觀念、心態同方法,只係除左佢對借貸嘅抗拒我不太認同。

雖然醫生本業並非一定會有助於我朋友擅於理財,但不代表不能財務自由,記得止凡兄寫過一個每年收息過千萬的匯豐神級股東,正是一名醫生。投資經典<<投資金律The Four Pillars of Investing>>的作者是一名醫學博士。只要心態正確,專業人士的財自之路很有可能會比其他人順暢呢。共勉之。


P.S. <<吹摯友>>為農夫C君的一首歌,很有趣的,可以聽聽。

(於2019年5月2日校訂修改)

1 則留言:

  1. 我幾年前玩過《現金流》的遊戲,遊戲中的醫生雖然高收入,但伴隨的開支也很多。

    現實中,我其中一位姐姐也是醫生,她的收入雖然高,但其他跟本業有關的開支(例如加入什麼協會的費用)也很高。而且,醫生的工作超級忙,很少時間能再用來學習其他知識。偏偏理財又不是一門有規範的課程,不是上幾堂課就能學會,所以您的朋友願意抽空自學,實在難得 😋👍🏻

    回覆刪除